حمایت از دگرباش های جنسی

برای دیدن عکس ها و فیلم ها می توانید به سایت رسمی لندن پراید سر بزنید
https://prideinlondon.org/events/2017/07/08/parade


چند هفته پیش در فستیوال London Pride  شرکت کردیم. این تظاهرات سالهاست برای حمایت از تمام دگرباش های جنسی در لندن برگزار می شود.  اولین تظاهرات در سال 1972 تنها با حضور 2000 نفر در لندن اتفاق افتاد. امسال حدود یک میلیون نفر در این تظاهرات شرکت کردند و یکی از مهم ترین شعار ها  Love happens here  بود. امروزه بحث زیاد است که آیا هنوز لندن پراید همان کنش سیاسی اولیه را در خود دارد آیا هنوز یک تظاهرات است یا این که بدل به یک جشن و پارتی بزرگ شده است. هرچند که می توان عمیق تر در مورد این مسئله فکر کرد، چرا که مانند هر پدیده ی پر طرفدار دیگری شرکت ها به آن حمله ور شده اند و تبلیغات وسیعی در آن کرده اند، اما هنوز می توان سویه هایی از حقیقت و رهایی بخشی در این پارتی بزرگ پیدا کرد. به خوبی می توان دید که هنوز همجنس گرایی در بیشتر نقاط دنیا امری نکوهیده و نوعی مشکل تلقی می شود، این مسئله نه فقط در جوامع بسته خاورمیانه که حتی در کشورهای بسیار مترقی ای مانند آمریکا، ایتالیا و اسپانیا به خاطر حضور پر رنگ مذهب همچنان مسئله ای مشکل دار تلقی می شود در این میان لندن یکی از شهرهایی است که شعور، درک در این مورد بالاتر و بهتر است. اما مشکل همچنان پابرجاست. هنوز دگرباشهای جنسی مورد تحقیر، تبعیض هستند. می توان گفت قانون انگلستان بسیار جلوتر از مردم حرکت کرده و آزادی ای که دگرباش ها در قانون دارند بیش از آزادی است که مردم برای آن ها قائل هستند.


اما مسئله بسیار مهمی که مرا واداشت در مورد این فستیوال چیزی بنویسم اتفاق خاصی بود که اصلا انتظار دیدن آن را نداشتم و آن حضور دگرباش های جنسی مسلمان بود. فرم این فستیوال به این شکل است که گروه ها، سازمان ها و نهاد های مختلف می توانند ثبت نام کنند و مسیر اصلی را طی کنند و بقیه مردم می توانند آن ها را تماشا کنند. در میان این گروه ها یک گروه مسلمان وجود داشت شامل 10 تا 15 نفر مسلمان که پلاکاردهای مخلفی را گرفته بودند و وقتی از جلوی جمعیت رد می شدند نه تنها تعجب همه را بر می انگیختند، بلکه همه دست می زندند، سوت می کشیدند. روی یک پلاکارد نوشته بود I am a Muslim gay  و انواع دیگر پلاکاردهایی که از حمایت مسلمانان از دگرباش های جنسی بود. و نه فقط این گروه که حتی مورد های تک را می دیدی که به صورت خودجوش از دگرباشها حمایت کرده بودند. مثلا دختر باحجابی که پلاکارد گرفته بود رو روی از به طرفداری از دگرباش ها شعار نوشته بود. دختری که وقتی ازش خواستم اجازه دهد از او عکس بگیرم مخالفت کرد که البته مخالفت اش کاملا قابل درک است. حضور مسلمانان بسیار مهم است چرا که می تواند از اسلام ستیزی را در میان جامعه ی غربی بکاهد. دیگر این که می تواند فضایی را  برای دگرباش های جنسی مسلمان باز کند. شاید خیلی ها بگویند که یعنی چه که طرف مسلمان است و لزبین است چطور چنین چیزی ممکن است؟ اتفاقا باید گفت کاملا هم ممکن است میل از منطق دین، دانش و اصلا از منطق پیروی نمی کند میل وجود دارد و هست. می توان آن را یک مشکل فرض کرد و سرکوبش کرد که به شکل دیگری باز می گردد، یا می توان آن را یک میل دید و برآورده کرد. باید این را هم در نظر داشت که بسیاری از دگرباش های جنسی مسلمان نمی خواهند دین خود را تغییر دهند و اصلا امکان چنین کاری را ندارند یک دختر لزبین در لندن شاید بتواند زوج دختر دیگری را پیدا کند و با او در ارتباط باشد اما نمی تواند خانواده و تمام دوستان و آشنایانش را رها کند چرا که رها کردن تمام آنها هزینه ای بسیار هنگفت دارد که طرف باید برآورده کردن میل خود بپردازد. اما این اتفاق ها می تواند به جامعه مسلمان یادآوری کند که مسئله دگر باشی مشکل نیست. شاید به مرور مسلمانان بتوانند در میان خود دگرباش ها را تحمل کنند.

هیمشه باید یادآوری کرد که چیزی به نام وضعیت نرمال وجود ندارد، "نرمال" یا "عادی" بودن  همان وضعیتی است که برای اطلاق به اکثریت به کار رفته است. دیگر زمان آن رسیده است که بپذیریم در سکس چیزی به نام وضعیت عادی وجود ندارد حتی در عادی ترین وضعیت ها همه چیزی غیر عادی است. مسئله دگرباش های جنسی در ایران بسیار بغرنج است چرا که اجازه ی بیان آن حتی به کسی داده نمی شود. در بهترین حالت اگر فرد مورد آزار و اذیت آشکار قرار نگرید مورد تحقیر واقع می شود. حتی در قشرهای روشنفکر و باسواد جامعه هنوز هستند کسانی که دگرباش های جنسی را مورد تحقیر قرار می دهند. قرار نیست که تحقیر به شکل آشکار و واضح باشد شوخی "ساده" ای که برای ما ساده است می تواند عمیق ترین زخم ها برای یک دگرباش جنسی به بار آورد. مسئله ای دگرباشی مسئله ای است که هنوز جامعه روشنفکری ما تلاش و تولید چندانی حول آن نداشته است هرچند که یکی از مصادیق مهم تبعیض در تمام نقاط جهان است. 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

استراتژی هایی در بازی رولت

بردن سگ از ایران به انگلستان یا کشورهای اتحادیه ی اروپا

بردن در بازی رولت شیوه های جدید