نحوه اخذ ویزای دانشجویی از سفارت انگلستان در کشور امارات

 متن زیر را به این علت نوشتم که اگر کسی خواست برای ویزای دانشجویی به دبی مراجعه کند بداند که چه کارهایی باید بکند. من اینقدر سایت‌ها را زیر و رو کردم که تبدیل به یک مشاور شدم.

نوع ویزا دانشجویی Tier 4 General
به همراه Dependant (همسرم)
توجه داشته باشید که وقتی یک رشته ی دانشگاهی بالای 6 ماه در انگلستان بخواهید همسر یا خانواده‌تان هم می‌تواند همراهتان باشد. البته وابسته یا dependant فقط محدود به همسر و بچه نمی‌شه و پارتر جنسی شما که هم‌جنش شما هم می‌تونه باشد، جزو dependant محسوب می‌شوند. قبل از هر چیز باید به سایت visa4uk  بروید و اپلیکشین خودتون رو پر کنید و در آخر سر پرینت بگیرید. وقتی می پرش می کنید باید پرداخت هم انجام بدید که 492 دلار است. این هزینه برای بررسی اپلیکشین یک نفر است و همین مراحل را همسرتان باید طی کند. البته او باید اپلیکشین مربوط به dependent را پر کند و باید همان هزینه را هم پرداخت کند. وقتی اپلیکشین ها را پر کردید یک کد به شما می دهند که با آن کد می توانید به سایت دفتر ویزای دبی یا ابوطبی بروید و وقت بگیرید. من که main applicant بودم فرم Vaf 9  و appendix 8 را پرکردم و همسرم هم Vaf 10 آخرش مال همسرتون هم پرینت کنید. دو جای فرم های VAF نه و ده باید امضاء بشه یادتون نره.
هم برای همسرتان و هم برای خودتان باید وقت بگیرد. برای خودتان حتما باید  وقتتانTier 4 student  باشد اما همسرتان می تواند وقت معمولی بگیرد. اما دقت کنید که این به این معنا نیست که همسرتان جداگانه به سفارت می رود و شما هم جداگانه. این چیزی بود که من پدرم درآمد تا بفهمم. نه در سایت خود سفارت نوشته شده و نه در سایت اپلای ابرود البته شاید باشه و من خبر نداشته باشم. اما به هر حال بدونید که اصلا این طوری نیست که بدون هم برید دفتر ویزا. مسئله دیگه این که فقط لازم است یک سری مدارک مشترک داشته باشید مثلا سند ازدواج اصلا لازم نیست که دوتا ازش ترجمه فقط یک سری کافیه.  برای پرداخت هم می تونید از همین سیات تهران پیمنت استفاده کنید از دیگر شرکت‌ها هم می‌تونید استفاده کنید اما من از این شرکت راضی بودم چون کارم را همیشه به موقع و درست انجام داده اند. اصلا هم مهم نیست که وقت همسرتان بعد شما باشه یا قبل شما. فقط باید یک وقت داشته باشه که فکر کنم به خاطر پولش این کار را می کنند.
مدارکی که باید ترجمه کنید و ببرید:
-         سند ازدواج (حتما قبل از ترجمه دقت کنید که در سند ازدواجتون دقیقا اسم شما درست نوشته شده باشد و قبل از دادن آن به مترجم حتما اسپل اسمتون را طبق پاسپورت به مترجم تحویل بدهید.)
-         شناسنامه ها (شناسنامه‌هایتان را باید ترجمه کنید و حتما همراه خودتون ببیرد. قبل از ترجمه هم چک کنید که آب خوردگی نداشته باشه اگر آبخوردگی داشت سریعا برای تعویضش اقدام کنید. اگر شناسنامه تان صادره از شهرستان بود از مسئول تعویض شناسنامه بخواهید که خودتان دستی مدارک را ببرید شهرستان تعویض کنید اگر بخواهید به تهران تحویل دهید حدود یک ماه طول می کشد که شناسنامه‌تان بیاید پس بهتر است خودتان ببرید و تعویض کنید.)
-         Cas
-         یک قطعه عکس 3.5 در 4.5 .
-         ریز تراکنش مالی (سفارت اصلا تمکین مالی را قبول ندارد فقط تراکنش مالی را قبول می کند. خیلی هم سیستم خنگولانه ای دارد مثلا نرخ تبدیل ریال به پوند را بر اساس یک سایتی انجام می دهد که تقریبا هر پوند 2000 تومان است که اصلا واقعی نیست.) همانطور که تا الان می دونید باید اون مقدار مبلغی را لازم است به مدت 28 روز تو حساب داشته باشید و پرینت بانک نباید بیش از یک ماه گذشته باشد. بعضی بچه ها یک مبلغی ریخته بودند و بعد یک ماه بعد رفته بودند که پرینت ریز حساب بگیرند به مشکل برخورده بودند چون فقط دو ردیف تو پرینتشون نشون داده شده بوده. تو این مدت پول بریزید و بردارید. اما زیر اون مبلغ تعیین شده نیایید. به هیچ عنوان.
-         ریز نمرات (اگر فوق دیپلم دارید و بعد لیسانس گرفتید هم فوق دیپلم را ترجمه کنید و هم لیسانس را حتما هم تایید وزارت امور خارجه و غیره را بگیرید. البته خود دارالترجمه این کار را انجام می دهد).
-         اصل گزارش تافل یا آیلتس: من در مورد آیلتس چیزی نمیدونم اما برای تافل باید اصل مدرک را ارائه کنید. گزارش تافل من نیامده بود و بیش از دو ماه بود که طول کشیده بود. و من خدا خدا می کردم که تا روز آخر بیاید. بالاخره چند روز قبل از پرواز ما اومد. جالبه که چند نامه دیگه از خارج داشتم که همه با هم یک روز توسط پست تحویل داده شد. فکر کنم این پست صبر می کنه که چندتا رو یک دفعه بیاره . ما خونموم اکباتان است شاید منطقه ما فقط این طوری بوده و مناطق دیگر فرق بکنند. اما اگر اصل تافل نیامد از دانشگاه بخواهید که یک اسکن در اختیار شما قرار بدهند. من همین کار را کردم و دانشگاه یک کپی برایم فرستاد. اون کپی را پرینت کنید و باخودتان ببرید اما اگر این هم نشد از صفحه ای که به صورت آنلاین نمره تان را می بینید پرینت بگیرد و ببرید هرچند که این کار خیلی ضایعی است اما از ارائه نکردن نمره تافل بهتره.
-          
-         مدارک حاشیه ای: من تو همین سایت اپلای ابرود خوندم که یک سری دانشجوها رد شده اند. مثلا یکی گفته بود به خاطر فاصله ای که بین تحصیلش افتاده است که من هم همین بدبختی رو داشتم. من لیسانسم رو سال 2004 گرفتم و الان 2013 می خواهم ادامه تحصیل بدم که برای انگلستان سواله که چرا این همه مدت ادامه تحصیل ندادم. برای همین هم باید مطمئن بشن که برای درس می رید انگلستان نه موندن و پناهنده شدن و بقیه ی چیزها. برای همین باید یک جوری این فاصله را توجیه کنید. یکی نوشته بود که من مدرک بردم که داشتم کار می کردم تو رشته ی خودم. من هم همین کار را کردم. رفتم و از موزه هنرهای معاصر که هشت سال اونجا کار کرده بودم یک نامه گرفتم بردم دادم ترجمه شد. از یک شرکتی هم که اخیراً توش کار می کردم نامه گرفتم و اون را هم ترجمه کردم. این مدارک را من بهش می گویم مدارک حاشیه ای چون سفارت از شما چنین مدارکی را طلب نمی کند. اما بچه ها می گن که می تونه تو رند کارتون موثر باشه. تا زمانی که سفارت چنین چیزی را اعلام نکند فعلا در حد حرف باقی می ماند و نمیشه روش صد در صد حساب کرد. حرف هیچ کسی را هم گوش نکنید. مثلا یک شرکت مشاور میاد میگه من یک نامه به شما می دهم که می گذاری داخل پرونده اند و همه ی مشکلات حل میشه اینها همه اش حرف است. اما چون آدم داره این همه هزینه می کنه و وقت صرف می کند می ترسد برای همین سعی می کند همه مدارک را جور کند. شما هم سعی کنید این مدارک را جور کنید.

هتل و اقامت در دبی:
تو دبی هتل و هستل می تونید از 20 دلا به بالا در روز می‌تونید پیدا کنید. البته یک راهی هم هست که مجانی اقامت کنید و آن هم سایت couchsurfing.org است. این سایت به این صورت است که شما عضو می شود و هم مهمون می پذیرید و هم به عنوان مهمون خانه دیگران می روید. به این صورت که هر کسی داره میاد تهران به شما پیغام میدهد که من می خواهم از تاریخ فلان تا فلان تهران باشم آیا می تونم بیام خانه شما. و شما هم می پذیرید. همین اتفاق هم در مورد شما می افتد. شما قبل از این که برید دبی به اونجایی ها که الازما هم دبی‌ای نیستند می گید می خواهید برید خانه‌شان اگر قبولتان کردند می توید برید خونه ی آن‌ها البته این هم بهتون بگم که آدم های تازه کار را معمولا سخت قبول می کنند چون شما هنوز امتحانتون رو پس ندادید و مردم به شما اعتماد ندارند. من و همسرم چند ساله عضو این سایت هستیم و چندین نفر را پذیرفته بودیم برای همین چند میزبان قبول کردن که بریم خونه شان. البته ما یک هفته اول خودمون تصمیم گرفتیم تو هتل باشیم. بالاخره هرچی باشه متعهلی خونه دیگران رفتن یک مقدار سخته.
راه دیگراینه که از طریق booking.com هتل یا هتل آپارتمان انتخاب کنید. من قیمت‌هاش رو با تور ایرانی مقایسه کردم اصلا مناسب نبود من نمی دونم این تورها چی کار می کنند که اینقدر قیمتشون ارزون تموم میشه. راستی یک چیز دیگر این که حتما وقتی دارید قیمت تور می گیرید به اپراتور بگید که پرواز برگشتتون چون معلوم نیست پرواز سیستمی می خواهید که قیمتش 150 تا 200 هزار گران تر است. ما یک هفته تو هتل کرون پلازا موندیم با قیمت رفت و برگشت و ویزا و همه چیز روهم شد 1.800.000 نفری. البته قبل از برگشت باید بلیط‌تان را تمدید کنید که جریمه هم داره که خیلی نیست البته اگر پروازتان ایرانی باشد.
سعی کنید تورتان هم از این آژانس‌های معتبر و بزرگ بگیرید تمام این شرکت‌های کوچولو فقط عامل شرکت‌های بزگ اند. قیمت‌هایی که به من می‌دادند دقیقا 300 تا 400 تومان بالاتر از اون شرکت مادر بود.  

تورهای درون شهری و برون شهری دبی:
وقتی وارد دبی می‌شوید، توی هتل یک ایرانی که مسئول تور است می‌آید سراغتان که حسابی از شما پول بگیرد. زیر بار حرف‌هایش نروید و گول حرف‌هایش را نخورید. همان جا تو لابی ما را نشاند و گفت که اینجا چند تور مختلف داریم و تمام سعی ما اینه که هزینه‌ی شما را بیاریم پایین. من و همسرم این‌قدر تاحالا گول این تورها را خوردیم که اعتماد بهشون نمی‌کنیم و می‌گیم اگه خواستیم بهتون می‌گیم. بعد می‌ریم ته توی قضیه را درمی‌آوریم. برای همین هم تو لابی سریع روز اول می‌آیند سراغتان چون تازه رسیدید و خسته‌اید و از هیچ‌چیز خبر ندارید.
طرف پیشنهاد یک عالمه تور را داد و قیمت‌های مختلف که هرکدام را بعدا ته و توش را درآوریم گران‌تر از تورهای خود هتل و دبی بود. تورهای توی هتل خودشون گرون اند حالا این راهنمای تور از اونها هم گرون تر می‌گفت. مثلا همه به ما گفته بودند که یک پاساژی است به نام outlet mall که خیلی چیزهایش ارزان است. من و همسرم می‌خواستیم بریم اونجا و من به اون آقا گفتم قیمت اون چنده گفت 100 درهم هر خانواده. بعدا فهمیدم که خود outlet mall برای هتل ما به صورت رایگان هر روز صبح سرویس رفت و آمد می‌گذارد که یک ربع به یازده می رفت و دو و چهل و پنج برمی‌گرداند. اون وقت این فرد می گفت که 200 هزار تومان به من بدهید. همه‌اش هم تاکید می‌کرد که هدف من این است که هزینه‌ی شما را پایین بیاورم. من نمی‌دانم پس سود خودش کجا بود.
هزینه‌ی رفت و آمد در دبی: مهم‌ترین هزینه‌ی شما در دبی رفت و آمد است که کوتاه‌ترین مسیرها با تاکسی 50 هزار تومان تا 100 هزار تومان است. بهترین کار این است که از سیستم مترو و اتوبوس استفاده کنید. تمام این جاهایی که معروف است در دبی مترو و اتوبوس دارد. وقتی وارد مترو شدید یک بلیط اعتباری 20 درهمی بخرید که می‌تونید 3 مسیر با اون برید اگر 3 مسیر را به خواهید عادی برید میشه 33 درهم. پس بهتره که یک کارت بخرید. که هرچه‌قدر هم خواستید شارژ کنید.
برای رفتن به دفتر ویزای دبی: یعنی تا اون دفتر را پیدا کنم پدرم درآمد. دفتر ویزای انگلستان طبقه دوم یک پاساژ است. آخر دفتر ویزا باید تو پاساژ باشه ؟؟؟؟. ما با مترو رفتیم. اسم این پاساژ WAFI، وافی مال است. که خیلی مغازه‌های گران در آن وجود دارد. ما با مترو رفتیم اسم ایستگاه Healthcare City است. وارد مترو که بشوید خط سبز را پیدا کنید و مسیر به سمت creek یا همان خور را بروید این ایستگاه آخرین ایستگاه است روی تابلو آخرین ایستگاه نیست اما ظاهرا هنوز بقیه‌اش را نساخته اند و این ایستگاه آخر بود. شاید زمانی که شما رفتید دیگه ساخته باشند. از مترو که می‌ آیید بیرون بپرسید که وافی مال کجاست همه راهنماییتون می کنند. الحمدالله این فیلیپینی‌ها کاملا انگلیسی بلند اند. وافی مال را پیدا کردید بپرسید دفتر ویزا کجاست.
غذا در دبی: رستوران و کافه زیاد دارند. اما گرون است. چون هیچ گونه تولید غذایی ندارند برای همین مواد غذایی گران است. معمولا هتل صبحانه دارد. هتل ما که صبحانه‌اش خیلی خوب بود. برای همین ما صبحانه مفصل می ‌خوردیم و تا بعد از ظهر هم هیچ گرسنه نمی‌شدیم. اگر بعد از ظهر هم می‌خواستیم چیزی بخوریم می‌رفتیم سوپر مارکت چیزهای تازه و نخوره را تست می‌کردیم یا هایپر مارکت که سیخ‌های کباب آماده داشت همانجا کباب می‌کرد می‌داد می‌بردیم هتل می‌خوریم. هتل ما اجازه می‌داد که غذا از بیرون هم بیاریم. البته یکی دو شب هم رستوران های ملیت‌های دیگر را تست کردیم.
 در مورد دبی: دبی یک امارت بزرگ است متشکل از پاساژ و هتل. تمام دبی را فیلیپینی‌ها می‌گردانند یعنی اگر کاری در دبی صورت می‌گیرد این افراد هستند که انجام می‌دهند. تقریبا حوققی که در دبی می‌گیرند 10 برابر حقوق کشورشان است و برای همین در دبی پر هستند خود اعراب تنها کارهای دولتی را انجام می‌دهند و آن هم به هزار زور و زحمت. پاساژهای شیکان پیکان در دبی خیلی قیمت‌های بالایی دارند.

فرایند کار:
وقتی وقت گرفتید. سریعا هتل و تور ثبت نام کنید. من ته و توی هتل و تور و این چیزها رو درآوردم. سعی کنید یک روز قبل از وقت‌تان (main applicant) تو دبی باشید. اگر قرارتون ساعت 11:15 است شما 9 راه بیفتید که اگر گم شدید یا مشکل داشتید بتونید سر قرارتون برسید. تو دفتر ویزا نمی گذارند آی پد، لپ تاب، دوربین و این چیزها را ببیرد. وقتی رفتید تو بهتون وقت می دهند که خیلی زود هم نوبتتون میشه به اپراتور مدارکتون را تحویل بدهید. از قبل کپی ویزای دبی را حتما داشته باشید چون می خواهند اگر نداشته باشید هر کپی 2 هزار تومان می شود.
بیشتر کارمندانشان هم فیلیپنی، هندی و پاکستانی اند. خانم‌ها همه به یک اتاق برده می‌شوند برای بازرسی کیف و بدنی که توسط یک خانم انجام می‌شود و به هیچ عنوان به شما دست نمی‌زنند. اما برای من جالب بود که چرا وقتی هیچ دستی به کسی نمی‌زنند همه را می‌برند داخل اتاق. اول فکر کردم که اگر کسی حجاب داشته باشه جلوی عموم که نمی‌شود بازرسی بدنی انجام داد پس باید بره تو اتاق. اما بعد متوجه شدم اگر حجاب هم نداشته باشید باید بروید توی اتاق. بعد از همسرم پرسیدم که توی اتاق بهت دست زد، که همسر گفت نه فقط کیفم را نگاه کرد. بعد متوجه شدم برای این که بین حجاب‌دار و بی‌حجاب هیچ تفاوتی قائل نشوند و رفتار برابر را نشان دهند همه‌ی خانم‌ها بلا استثناء به اتاق برده می‌شوند. به این صورت اگر یک گروه از خانم‌ها با هم برسند به هیچ کس جدا و متفاوت با دیگری برخورد نمی‌شود و همه باید به داخل اتاق بروند.
اول که وارد شدید خانمی هست که وقت شما و همسرتان را چک می‌کند که حتما وقت داشته باشید. البته باز هم می‌گویم مهم نیست که وقت dependant کی باشد فقط مهم این است که وقت داشته باشد اما وقت شما یا main applicant  خیلی مهم است که دقیقا در همان روز و همان ساعت باشد. می‌توانید نیم‌ساعت زودتر آنجا باشید که کارتان سریع‌تر انجام شود.
بعد از شماره گرفتن خیلی زود نوبت ما شد. مدارک را به یک اپراتور تحویل دادیم. مدارکی را که می خواهید به شما پس بدهند را داخل یک پاکت می‌گذارد و از شما می‌پرسد که چه مدارکی را می‌خواهید پس بگیرید. توجه کنید که هر مدرکی که ترجمه‌اش را می‌دهید حتما باید اصلش هم بدهید مثلا شناسنامه‌ها که بهش Birth Certificate  می ‌گویند. به طرف بگویید که این‌ها شناسنامه نیستند چون اول فکر کرد که پاسپورت‌های قدیمی هستند و آن‌ها را به پاسپورت‌های ما وصل کرد. سند ازدواج، گواهی شغلی و ... همه و همه باید اصلش وجود داشته باشد.
نفری هم  8.5 درهم برای سیستم اس ام اس از ما گرفت. که فرداش اس ام اس اومد مدارک رفته سفارت انگلیس. بعد از تحویل مدارک باید منتظر انگشت نگاری و اسکن چشم بشوید. اونجا هم نوبت ما زود رسید و انگشت‌نگاری زود انجام شد. بعد خود دانشجو به تنهایی باید بره مصاحبه بشه. مصاحبه هم به صورت video conference است. سوال‌ها هم همه تکراری هستند و از قبل می تونید خودتان را آماده کنید. این سوال‌هایی بود که از من پرسیدند:
1-   سوال‌های عمومی: اسمت چیه و ملیتت چیه و رشته‌ای که می‌خواهی بخونی چیه و ... . راستی یک چیز مهم دیگه من تاریخ شروع درسم را دقیقا حفظ نکرده بودم اما می‌دونستم که تو سپتامبره به طرف گفتم که دقیقا حفظ نیستم اما می‌دونم که در سپتامبر است.
2-   چرا تصمیم گرفتی کلا در خارج از کشور درس بخونی
3-   چرا می‌خواهی در انگلستان درس بخوانی
4-   برنامه ات برای آینده چیست
5-   این رشته ای که می‌خواهی بخوانی چه کمکی به آینده‌ات می‌کند.
6-   آخرش هم ازت می‌پرسه که آیا متوجه همه‌ی سوال‌های من شدی یانه ؟

توجه کنید که اگر سوال را متوجه نشدید بخواهید که تکرار کنه من یکی از سوال‌ها را خوب متوجه نشدم و بهش گفتم تکرار کنه و اون یک جور دیگر از من سوال پرسید.
جواب‌های شما را تایپ می‌کنه بنابراین آرام و شمرده صحبت کنید من حتی صبر می‌کردم که تایپش تموم شه بعد ادامه می‌دادم و در این مدت هم به جمله بندی‌هایم فکر می‌کردم. در تمام سوال‌ها هم این را مد نظر داشته باشید که باید طوری صحبت کنید که طرف متقاعد بشه که نمی‌خواهید در انگلیس بمانید.
مصاحبه هم که تمام شد کار ما کلا تمام شد. حالا باید صبر کنیم که ببینیم جواب چه می‌شود. گفته اند که از دو تا سه هفته ممکن است طول بکشد. من به یکی از این کارمندان گفتم کاری هست که بتونیم بکنیم که به فرایند ویزایمان سرعت ببخشیم و طرف خندید. پس وقتی تو دبی هستید خیلی خودتان را ازیت نکنید و حرص نخورید و جوش نزنید چون کاری نمیشه کرد باید صبر کنید که وضعیت معلوم شود. البته می‌توانید بعد از چند روز دوباره سر بزنید. به همان اداره. که من تا الان سر نزدم.
اگر سوالی داشتید می تونید در قسمت کامنت بپرسید شاید سوال شما سوال شخص دیگری هم باشد.



نظرات

‏ناشناس گفت…
سلام وقت شما بخیر
یه سوال داشتم
میشه توضیح بدید از شما مدارکی بابت منشا مالی خواستند یا خیر؟
ممنون میشم در این زمینه بیشتر توضیح بدید
سپاس
تفکر و رهایی گفت…
سلام ... نه در مورد منبع اش از من چیزی نپرسید ... چون من در کنار مدارکی که ارائه کرده بودم مدارک شرکتی را هم ضمیمه کرده بودم که من توش مدیرعامل سهام دار بودم. برای همین پیش فرض آنها این بود که این پول حاصل سالها فعالیتی است که من کردم و بالطبع کسی که ده سال کار کرده و شرکت داشته درآمدش طوری بوده که این منبع مالی را داشته باشه..
من الان یادم نیست که درآمد ماهیانه ی من رو پرسیدند یا نه اما اگر همچین گزینه هایی باشه باید در پرکردنش دقت کنید چون که باید همه چیز در اپلیکیشن شما به هم بخوره مثلا نمی تونید بگید درآمدتان یک میلیون تومان در سال است و حالا صد میلیون گذاشتید توی حساب چون منطقی نیست که درآمد اینقدر کم و دارایی این همه زیاد که میشه صد برابر درآمدتان پس خیلی منطقی پر کنید.
‏ناشناس گفت…
بسیار ممنون بابت پاسختون

حالا اگر من همچین چیزی نداشته باشم و فقط نامه بانک و مدارک دیگر رو ارایه بدم به نظر شما مشکلی پیش نمیاد؟
به طور کلی چطور میتونم با جزئیات بیشتر در مورد خودم مزاحمتون بشم و از شما راهنمایی بگیرم؟

ممنون میشم این سوال هم پاسخ بدید

پست‌های معروف از این وبلاگ

استراتژی هایی در بازی رولت

بردن سگ از ایران به انگلستان یا کشورهای اتحادیه ی اروپا

بردن در بازی رولت شیوه های جدید